Gebogen bootruiten en speedboodruiten

De plaatmaterialen polycarbonaat-UV en PET UV zijn ideaal voor het snel en goedkoop namaken van gebogen (speed)bootruiten. Deze materialen zijn volledig glashelder, lijken op acrylaat (Plexiglas) maar ze zijn veel slagvaster en buigzamer. Deze materialen kunnen koud in een ronding gezet worden en verwarmen is in veel gevallen niet nodig. Deze platen zijn met gewoon gereedschap te verwerken en de kans op breuk of splinters is nihil, ze verkleuren niet, ze craqueleren niet en ze zijn  nauwelijks krasgevoeliger dan acrylaat (Plexiglas).

PET-UV is het buigzaamst en alleen in een transparante (glasheldere) uitvoering verkrijgbaar. Alleen bij heel sterk gebogen ruiten wordt dit materiaal aanbevolen.

Polycarbonaat-UV geniet de voorkeur. Het is iets stugger, maar vrijwel onbreekbaar. Het is naast glashelder ook in 2 tinten te verkrijgen, smoke grijs en brons / smoke bruin.

VOORBEELD:
Bovenstaande boot is voorzien van een nieuwe ruit. De klant heeft bij ons een rechthoekige plaat besteld en deze zelf in de juiste contour gezaagd en gemonteerd.

WERKWIJZE (ZELF) SPEEDBOOTRUIT ZAGEN EN VERVANGEN:
– Demonteer de oude ruit (ook lijsten en sponningen verwijderen)
– Als de oude ruit gebroken is, zet de losse delen dan met plakband aan elkaar.
– Neem pakpapier of dun karton en span dat op de buitenkant van de oude ruit.
(zet het aan de uiteinden vast met knijpers of plakband)
– Teken langs de oude ruit de contour af op het pakpapier.
– Haal het pakpapier los en leg het vlak neer.
– Meet de rechthoek op waarbinnen deze vlakke uitslag valt.
– Bestel een rechthoekige plaat op maat.
– Plak het pakpapier (de zaagmal) met plakband op de nieuwe plaat.
(laat aan beide zijden de beschermfolie op het plaatmateriaal zitten)
– Zaag de plaat met een decoupeerzaag in de vorm.
(randen kunt u eventueel schuren met grof schuurpapier)
– Haal alleen aan de randen de beschermfolie los
– Monteer de nieuwe ruit op de boot en/of in de sponning.
– Verwijder de beschermfolie

OPMERKING BEZORGING LANGER DAN 2 METER:
Als u een plaat nodig heeft die langer is dan 2 meter, dan verzoeken wij u om de plaat af te halen in onze winkel in Leiden.

RECHTHOEK WAARUIT EEN SPEEDBOOTRUIT TE HALEN IS:
De meeste gebogen speedbootruiten gaan uit een smalle strook.
MAAR LET OP: Sommige ruiten hebben een vlakke uitslag in de vorm van een “sikkel”.
Dat ligt aan de vorm van het dek. Daar is een grotere rechthoekige plaat voor nodig.
Meet daarom nooit op de de boot in gebogen toestand, maar meet de rechthoek pas op als u een vlakke uitslag heeft gemaakt.

KOUD IN EEN RONDING ZETTEN:
Deze platen worden niet met warmte voor gebogen. De boot en/of de sponning moet de ruit in model houden. De ruit blijft onder spanning staan, maar dat is geen enkel probleem. De platen zullen ook zonder sponning in in veel gevallen de originele kromming aannemen als de onderzijde in de juiste kromming op het dek bevestigd kan worden.

CONSOLE-BOTEN:
Ruiten op consoles zijn soms met een kleine radius met warmte gebogen. Ook zijn ze soms vrij hoog. Dan gaat het niet op deze manier.
Lagere ruiten en grotere radiussen komen ook voor. Dan gaat het meestal wel.
Sommige consoleboten hebben strak haaks omgezette ruiten.
Die kunnen wij op onze buigtafel buigen.

BOREN EN ZAGEN:
Als u gaten moet boren, kan dat in deze platen met een gewoon ijzerboortje. Zagen kan met een decoupeerzaag met een aluminium-zaagje. Zie ook de pagina: TIPS gebruik en verwerking

KEUZE DIKTE PET-UV (i.v.m. de radius van de ruit):
Een kromming met een radius van ca. 30 cm. kan nog met de dikte 4 mm.
Voor een kleinere radius moet de dikte 3 mm. worden gebruikt.

KEUZE DIKTE POLYCARBONAAT-UV (i.v.m. de radius van de ruit):
Een kromming met een radius van ca. 40 cm. kan met de dikte 4 mm.
Voor een kleinere radius moet de dikte 3 mm. of 2 mm. worden gebruikt.

OPMERKING RUIT AFDEKKEN MET DEKZEIL:
PET-UV is beperkt warmtebestendig (onbelast tot ca. 60 graden).
Onder een donker zeil kan het in de volle zon warmer worden dan 60 graden.
Bij gebruik van PET-UV moet dit dus voorkomen worden.
Bij polycarbonaat-UV speelt dit probleem niet (onbelast bestand tegen ca. 115 graden).

WATERLAND:
Veel types waterland hebben een gebogen ruit (windscherm) in een aluminium frame.
Dit zijn dunne (2 mm.) acrylaat (Plexiglas) ruiten die door de fabriek koud in een ronding geforceerd zijn, wat eigenlijk niet mag met acrylaat.
Deze ruiten hebben daarom een beperkte levensduur (barsten / caquelé) en worden dan ook veelvuldig ter vervanging bij ons aangeboden.
Wij zetten dan 2 mm. polycarbonaat-UV in zo’n sponning.

Het vervangen van een Waterland-ruit is een arbeidsintensief en precies klusje.
U kunt de sponning elk moment brengen met de oude ruit er nog in.
Na ca. 1 á 2 weken kunt u de sponning dan weer afhalen, voorzien van een nieuwe glasheldere  polycarbonaat-UV ruit.

Als u een losse oude ruit of een zaagmal aanlevert, kunnen wij ook ruiten voor andere boten (tegen meerprijs) in contour zagen en eventueel in een sponning monteren.

Een acrylaat ( Plexiglas Perspex ) ruit in een radius buigen met warmte doen wij niet. Afgezien van een hoge prijs, bestaat het risico dat zo’n “namaaksel” niet goed past en bij montage meteen barst. Vandaar ons alternatief met de buigzame platen, wat eigenlijk niet fout kan.